PL-N
5s5videoplayback

REZYDENCJE

Szukając artystycznego fermentu wewnątrz naszego Teatru, a także wychodząc naprzeciw profesjonalnej, niezależnej scenie, zdecydowaliśmy się na stworzenie kuratorskiego programu rezydencyjnego. Chcemy otworzyć Modelatornię, odwiedzających ją widzów i współpracujących z TJK twórców na nowe estetyki, metody pracy oraz nieoczywiste połączenia interdyscyplinarne. W tym celu zapraszamy na rezydencję artystów, którzy pozostają poza oficjalnym obiegiem instytucjonalnym.

Oferujemy im przestrzeń do swobodnej pracy, zakwaterowanie, wsparcie techniczne i merytoryczne, a także promocyjne. Każda z rezydencji zostanie zakończona otwartym dla publiczności pokazem, który dodatkowo pozwoli eksperymentującym twórcom na skonfrontowanie swoich działań z opolską widownią.

Przedstaw nam swój projekt
(format PDF, max 5 stron)
i wyślij na adres modelatornia@teatropole.pl 

JESZCZE SIĘ NIE STAŁO

REZYDENCJA Z PROGRAMU TRIENNALE NA MODELATORNI

 

Monika Popiel - reżyseria
Paweł Świerczek - dramaturgia
Maria Leśnodorska - producentka
Julita Goździk - scenografia

 

Aneta Jankowska – performerka 
Ania Kamińska – performerka 
Jan Lorys – performer 
Spektakl produkowany przez Festiwal
NOWE EPIFANIA 2021

Drodzy Współżyjący, Drogie Współżyjące,

ta historia jeszcze się nie stała. Jest bardzo długa i wciąż trwa. Co się wydarza, kiedy spotykam Ciebie-osobę, która czyta te słowa? I Ciebie-ptaka, który usiadł na Twoim parapecie? I Ciebie-Twoją sąsiadkę, która wczoraj się do Ciebie uśmiechnęła? A Ty spotykasz mnie-osobę, która pisze te słowa i mnie-psa, który polizał mnie właśnie w nos? I mnie-człowieka, przez którego wczoraj było mi smutno... 

„Apokalipsa" to odsłonięcie tego, co wcześniej było ukryte. Interesuje nas apokalipsa w najintymniejszym wymiarze – odsłonięcie się przed drugim człowiekiem, będące podstawą każdej relacji; odsłonięcie się przed samą sobą; odsłonięcie się w jakimkolwiek akcie ekspresji. 


Testujemy możliwości praktykowania radykalnej bliskości. W czasach pandemii i pogłębiających się podziałów społecznych, bliskość jest pojęciem, które musi zostać skonstruowane na nowo. Jesteśmy przekonane, że aby społeczna bliskość mogła na nowo zaistnieć, każde z nas musi dokonać osobistej apokalipsy – odsłonić to, co w nas najbardziej intymne, bezbronne, delikatne; a także nauczyć się przyjmować osobiste apokalipsy innych.

Ta historia jeszcze się nie stała. Możesz stać się jej częścią.

P-5

MONIKA POPIEL

(reżyseria)

Absolwentka Wydziału Reżyserii na Akademii Teatralnej w Warszawie oraz Wydziału Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej na Politechnice Gdańskiej. W swoich działaniach i poszukiwaniach bada szeroko pojęty zmysł dotyku jako medium. Tworzy na pograniczu biologii, nowych technologii i sztuk performatywnych. W swoich projektach stara się rozwinąć i eksplorować koncepcję dramaturgii holobiontycznych. Nie wychodzi z domu bez szkicownika i lutownicy. 

P-6

JULITA GOŹDZIK

(scenografia)

Absolwentka scenografii warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Współpracowała m.in z TR Warszawa,Watchout Studio, Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie, festiwalem Ciało/Umysł, galerią BWA w Katowicach, Goethe-Institutem w Warszawie, Teatrem Ochoty, StudiemTeatralnym Koło, Teatrem im. S. Jaracza w Olsztynie, WFDIF w Warszawie, PWSFTviT w Łodzi.

P-2

ANETA JANKOWSKA

(performans i muzyka)

Zajmuje się szeroko pojętą improwizacją i performansem. Współpracowała ze znanymi choreografami, takimi jak Robert Hayden i Noa Shadur. Wielokrotnie realizowała swoje projekty jako performerka i reżyserka, m.in. „Trash me”, „Daj mi swój głos”, „Eksperymentalny chór”, „Rzeźba”, „Gdzie widać ruch” i „Ufo” w sopockiej rezydencji non fiction. 

P-3

ANNA KAMIŃSKA

(performans)

Tancerka i choreografka. W 2016 roku ukończyła Akademię Sztuk Teatralnych na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu, a w 2019 kierunek Media Interaktywne i Widowiska w Instytucie Teatru i Sztuki Mediów (UAM Poznań). Doktorantka w Katedrze Teatru i Sztuki Mediów. Wykłada na kierunku Wiedza o teatrze oraz Media Interkatywne i Widowiska. Współtworzy łódzką grupę LineAct, która zajmuje się sztuką site-specific.

P-1

JAN LORYS

(performans)

Absolwent Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, Krakowskiej AST. Jako tancerz współpracował między innymi z Rebecca Lazier (ThereMight Be Others), Jozefem Fruckiem (Running Dogman), Radoslavem Piovarcim (projektMIMO), Ulą Sickle (Wolne Gesty) oraz Veronicą Ritz (Trequanda). W

Polsce pracował między innymi dla Teatru Tańca i Ruchu Rozbark, Krakowskiego Teatru

Tańca (również jako nauczyciel), Ruchomego Kolektywu, Krakowskiego Centrum Choreograficznego, Teatru STU, CSW U-jazdowski. Obecnie mieszka w Berlinie, gdzie współpracuje między innymi z Isabelle Schad.

P-4

PAWEŁ ŚWIERCZEK

(dramaturgia)

Dramaturg, performer, organizator kultury. Ukończył kulturoznawstwo na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. W 2017 roku napisał debiutancki dramat „Odwołany” oraz przetłumaczył na język polski „Chromę. Księgę kolorów” Dereka Jarmana. 2018 roku w berlińskim Sophiensaele stworzył solowy performans „Wungiel i Donga / Of Coal and Rainbow”. W 2019 roku wyreżyserował zbiorowy performans „Jestem” w ramach Generatora Malta (Festiwal Malta w Poznaniu). W 2020 wraz z Anną Kamińską, Moniką Popiel i Michałem Wajdzikiem-Radziejowskim stworzył spektakl „Wszystko się zmieni” w Scenie Roboczej w Poznaniu.

Spektakl powstał we współpracy z Festiwalem Nowe Epifanie jako efekt Laboratorium Nowych Epifanii. 

nowe-1
lp2-1

Patroni medialni

d
tr
1-Untitled-1
2-Untitled-1
3-Untitled-1
4-Untitled-1
5-Untitled-1
6-Untitled-1
7-Untitled-1
szum
instytucja_kultury_poziom-768×232-1
opolska-karta-rodziny-imgw
bip-imgw
niepelnosprawnosc-stopka

All Rights Reserved ©2021 by TJK Opole