IT-1
The near future.
Krzysiek and Maja are a couple in their thirties. Confident in their place in the world, they anticipate a soothingly predictable life. They know their world and each other well.
Helena and Janek, a mother and her adult son, live one floor above. She — once a sought-after composer, he — a programmer exploring the horizons of human and artificial intelligence relationships.
Zosia — Krzysiek’s friend — struggles with social anxieties. She is helped in managing them by Szymon — Maja’s brother — with whom she is building a caregiving relationship.
The reality of these six characters changes when ONO-1 — an infant android — arrives at Maja and Krzysiek’s home. This simple test of parenthood forces the young couple to reassess what they have previously believed. Along with the other characters, they are confronted with questions about their future and a past buried under many layers of memories. Each of them will face the mirror of technology to reflect on the person they see in its reflection.
PREMIERE: 26th October 2024
DIRECTION AND MUSIC: Wera Makowskx
TEXT AND DRAMATURGY: Piotr Froń SET, COSTUME AND LIGHTING DESIGN: Kalina GałeckaCHOREOGRAPHY: Magdalena Kawecka
VIDEO: Mateusz Rzońca
CAST: Cecylia Caban / Aleksander Gałązka (guest) / Magdalena Maścianica / Radomir Rospondek / Monika Stanek / Konrad Wosik
Voiced by: Bartosz Dziedzic and Judyta Paradzińska.
Martyna Peszel (guest) took part in the video.
It was co-financed by the Ministry of Culture and National Heritage from the Cultural Promotion Fund—a state earmarked fund.
The project received funding from the Self-Goverment of the Opole Voivodeship at the amount of 20,000 PLN and also received financial support from the GÓRAŻDŻE Foundation – Active in the Region in the amount of 10,000 PLN.
MODELATORNIA
ONLINE
Nawiązując do tradycji poszukiwań teatralnych prowadzonych przez Jerzego Grotowskiego w Opolu w latach 1959–1964 , patrząc na jego dziedzictwo i pragnąc nowego i świeżego dialogu z publicznością, postanowiliśmy w sposób żywy i niemuzealny ożywić pamięć o eksperymencie Grotowskiego.
Organizując Konkurs, nie odwołujemy się bezpośrednio do estetyki i metod twórczych opracowanych przez Teatr 13 Rzędów i Teatr Laboratorium, choć oczywiście interesują nas inspirowane nimi działania. Chcielibyśmy, by Modelatornia w swoim zamyśle była azylem dla twórców poszukujących nowych języków, form i sposobów nawiązania dialogu z publicznością.
Szukamy ludzi, którzy potrafią spojrzeć z kierunków sztuk wizualnych, sound art-u, muzyki klasycznej, performance art, nowego dramatu, filmu, metody devised, a także wielu innych, aby wyciągnąć z tego spojrzenia wnioski dla sztuki teatralnej. Potrzebujemy do tego młodych artystów, otwartych na dialog, współtworzenie i krytykę, chętnych do poszerzania swoich i naszych horyzontów, wierzących w nieustające odnawianie się własnej metody twórczej. Partnerów w zbrodni zadanej przyzwyczajeniom, skostniałym formom i gnuśności tematów.
Norbert Rakowski