PL-N

KONKURS MODELATORNIA

Nawiązując do tradycji poszukiwań teatralnych prowadzonych przez Jerzego Grotowskiego w Opolu w latach 1959–1964 , patrząc na jego dziedzictwo  i pragnąc nowego i świeżego dialogu z publicznością, postanowiliśmy w sposób żywy i niemuzealny ożywić pamięć o eksperymencie Grotowskiego.
Organizując Konkurs, nie odwołujemy się bezpośrednio do estetyki i metod twórczych opracowanych przez Teatr 13 Rzędów i Teatr Laboratorium, choć oczywiście interesują nas inspirowane nimi działania. Chcielibyśmy, by Modelatornia w swoim zamyśle była azylem dla twórców poszukujących nowych języków, form i sposobów nawiązania dialogu z publicznością.

 

Szukamy ludzi, którzy potrafią spojrzeć z kierunków sztuk wizualnych, sound art-u, muzyki klasycznej, performance art, nowego dramatu, filmu, metody devised, a także wielu innych, aby wyciągnąć z tego spojrzenia wnioski dla sztuki teatralnej. Potrzebujemy do tego młodych artystów, otwartych na dialog, współtworzenie i krytykę, chętnych do poszerzania swoich i naszych horyzontów, wierzących w nieustające odnawianie się własnej metody twórczej. Partnerów w zbrodni zadanej przyzwyczajeniom, skostniałym formom i gnuśności tematów.


Norbert Rakowski

 

podpis-1
MUntitled-1

4 EDYCJA

Kierując się ideą zawartą w manifeście Triennale na Modelatorni, chcemy poprzez eksperyment odnaleźć inne modele instytucjonalnej pracy. Takie, które pozwolą nam na bliższe poznanie nowego pokolenia twórców oraz umożliwią obopólną wymianę myśli i praktyki. Poprzednie edycje konkursu ograniczały się do produkcji wybranej przez Jury koncepcji reżyserskiej. W najnowszej edycji zdecydowaliśmy się na poszerzenie formatu konkursu o komponent rezydencyjny. Spośród nadesłanych zgłoszeń wybrane zostaną trzy zespoły artystyczne, które odbędą wspólną rezydencję w Opolu. Przez dwa tygodnie będą pracować nad swoimi projektami, współpracując z gronem polskich i międzynarodowych ekspertów (twórców, kuratorów, teoretyków, etc.) oraz artystami TJK. Etap ten zakończy się pokazem trzech warsztatowych prac, które oceni międzynarodowe Jury, wybierając jedną z nich do pełnej realizacji na Modelatorni. 

Liczymy, że w ten sposób uda nam się wesprzeć dużo szersze grono młodych polskich twórców, promując jednocześnie ich pracę w kontekście międzynarodowym.

KATHARSIS

4. edycja konkursu odbędzie się wokół hasła KATHARSIS – antycznej koncepcji oczyszczenia, która towarzyszy przeżytemu przez widza spektaklowi. Szukamy prac, które korespondują z hasłem w szerszym wymiarze, bez ograniczania się do kontekstu pandemii koronawirusa, zdając sobie sprawę, że tak ogromne spektrum możliwości, pozostanie otwarte na doświadczenia szeroko pojętego teatru eksperymentalnego.

WYNIKI 4 EDYCJI KONKURSU

AGNIESZKA JAKIMIAK

„Powrót Taty”

KOLEKTYW KRATER 

„Na Księżycu jest mi dobrze”

PATRYCJA KOWAŃSKA WERONIKA PELCZYŃSKA

„SOLIŚCI”

LAUREACI KONKURSU

Untitled-1

EDYCJA 1

ZAKONNICE
ODCHODZĄ PO CICHU

Oparte na faktach historie bohaterek - byłych zakonnic, stawiają pytania o istotę tożsamości  i powołanie, rozumiane zarówno w kontekście sacrum jak i profanum, poprzez służbę Bogu, aż po misję i etos aktora.

REŻYSERIA: Daria Kopiec
SCENARIUSZ: Martyna Lechman
MUZYKA NA ŻYWO: Natalia Czekała
CHOREOGRAFIA: Aneta Jankowska
KOSTIUMY: Patrycja Fitzet

Więcej o spektaklu

zzzmojCzarnaSkoraBialeMask_Thumb_TK-2
Untitled-1

EDYCJA 2

MOJĄ ULICĄ
PŁYNIE RZEKA

Spektakl z muzyką na żywo, oparty na prawdziwych historiach Opolan z czasów powodzi tysiąclecia.

Opowieść o ludzkiej solidarności, przyjaźniach rodzących się w chwilach kryzysu, wspólnych ogniskach na dachach wieżowców i radości z ocalenia najbliższych. 

REŻYSERIA: Elżbieta Depta
TEKST: Elżbieta Depta i Adrian Szafrański
SCENOGRAFIA: Agata Andrusyszyn-Chwastek
MUZYKA: Łukasz Maciej Szymborski
CHOREOGRAFIA: Kamil Wawrzuta

Więcej o spektaklu

mojCzarnaSkoraBialeMask_Thumb_TK-2
Untitled-1
Untitled-1

EDYCJA 3

CZARNA SKÓRA,
BIAŁE MASKI

Projekt, który wraca do korzeni polskiej czarności. Do ukrytych historii afrykańskich niewolników na polskich dworach w XVII i XVIII wieku i przenosi w czasie do dziś – wolnego od rasizmu i uprzedzeń. Ale czy na pewno takiego wolnego?

REŻYSERIA: Wiktor Bagiński
SCENARIUSZ: Wiktor Bagiński i Paweł Sablik
DRAMATURGIA: Paweł Sablik
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY: Anna Oramus
MUZYKA: Bartek Prosuł, Karol Kossakowski
CHOREOGRAFIA: Krystyna Lama-Szydłowska
REŻYSERIA ŚWIATŁA: Natan Berkowicz

Więcej o spektaklu

CzarnaSkoraBialeMask_Thumb_TK-2
Untitled-1

EDYCJA ONLINE

MODELATORNIA ONLINE

Poszukając nowej płaszczyzny do spełnienia statutowej roli teatru, a także mając świadomość w jak ciężkiej sytuacji znalazło się wielu (szczególnie młodych) artystów, ogłosiliśmy otwarty nabór na projekty dookoła hasła „metamorfoza”. Ze względu na specyfikę konkursu i brak dostępu do sceny taeatralnej, szukaliśmy projektów z obszarów identyfikowanych jako video art, video performance, sound art, net art, VR, AR oraz innych form możliwych do zaprezentowania kanałami internetowymi Teatru. 

Konkurs Modelatornia ma na celu wsparcie artystów w trudnej chwili pandemii, stwarzając warunki do twórczego zaangażowania się w walkę z ekonomicznymi oraz społecznymi konsekwencjami COVID-19.

Szczegóły edycji

Patroni medialni

d
tr
1-Untitled-1
2-Untitled-1
3-Untitled-1
4-Untitled-1
5-Untitled-1
6-Untitled-1
7-Untitled-1
szum
instytucja_kultury_poziom-768×232-1
opolska-karta-rodziny-imgw
bip-imgw
niepelnosprawnosc-stopka

All Rights Reserved ©2021 by TJK Opole