ONO-1
Niedaleka przyszłość.
Krzysiek i Maja to para po trzydziestce. Pewni swojego miejsca w świecie mają przed sobą kojąco przewidywalne życie. Znają swój świat i siebie nawzajem.
Helena i Janek, matka i jej dorosły syn, mieszkają piętro wyżej. Ona — niegdyś rozchwytywana kompozytorka, on — programista badający horyzonty relacji między człowiekiem a sztuczną inteligencją.
Zosia — przyjaciółka Krzyśka — zmaga się z lękami społecznymi. W radzeniu sobie z nimi pomaga jej Szymon — brat Mai — z którym buduje oparty na opiekuńczości związek.
Rzeczywistość sześciorga postaci ulega zmianie, kiedy w domu Mai i Krzyśka pojawia się ONO-1 — android-niemowlę. Prosty test na bycie rodzicem, stawia młodą parę przed koniecznością rewizji tego, w co dotychczas wierzyli. Wraz z pozostałymi bohaterami zostają postawieni przed pytaniami zarówno o swoją przyszłość, jak i o zakopaną pod wieloma warstwami wspomnień przeszłość. Każde z nich stanie przed lustrem technologii, by opowiedzieć o osobie, którą widzi w jego odbiciu.
PREMIERA: 26 listopada 2024
REŻYSERIA I MUZYKA: Wera Makowskx
TEKST I DRAMATURGIA: Piotr Froń
SCENOGRAFIA, KOSTIUMY I ŚWIATŁO: Kalina Gałecka
CHOREOGRAFIA: Magdalena Kawecka
VIDEO: Mateusz Rzońca
OBSADA: Cecylia Caban / Aleksander Gałązka (gościnnie) / Magdalena Maścianica / Radomir Rospondek / Monika Stanek / Konrad Wosik
Głosu udzielili: Bartosz Dziedzic oraz Judyta Paradzińska.
W materiałach video wzięła udział Martyna Peszel (gościnnie)
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Zadanie dofinansowane przez Samorząd Województwa Opolskiego w kwocie 20.000 zł oraz uzyskało wsparcie finansowe Fundacji GÓRAŻDŻE – Aktywni w Regionie w kwocie 10.000 zł.
MODELATORNIA
ONLINE
Nawiązując do tradycji poszukiwań teatralnych prowadzonych przez Jerzego Grotowskiego w Opolu w latach 1959–1964 , patrząc na jego dziedzictwo i pragnąc nowego i świeżego dialogu z publicznością, postanowiliśmy w sposób żywy i niemuzealny ożywić pamięć o eksperymencie Grotowskiego.
Organizując Konkurs, nie odwołujemy się bezpośrednio do estetyki i metod twórczych opracowanych przez Teatr 13 Rzędów i Teatr Laboratorium, choć oczywiście interesują nas inspirowane nimi działania. Chcielibyśmy, by Modelatornia w swoim zamyśle była azylem dla twórców poszukujących nowych języków, form i sposobów nawiązania dialogu z publicznością.
Szukamy ludzi, którzy potrafią spojrzeć z kierunków sztuk wizualnych, sound art-u, muzyki klasycznej, performance art, nowego dramatu, filmu, metody devised, a także wielu innych, aby wyciągnąć z tego spojrzenia wnioski dla sztuki teatralnej. Potrzebujemy do tego młodych artystów, otwartych na dialog, współtworzenie i krytykę, chętnych do poszerzania swoich i naszych horyzontów, wierzących w nieustające odnawianie się własnej metody twórczej. Partnerów w zbrodni zadanej przyzwyczajeniom, skostniałym formom i gnuśności tematów.
Norbert Rakowski