Konkurs

Konkurs

MODELATORNIA

Nawiązując do tradycji poszukiwań teatralnych prowadzonych przez Jerzego Grotowskiego w Opolu w latach 1959–1964 , patrząc na jego dziedzictwo i pragnąc nowego i świeżego dialogu z publicznością, postanowiliśmy w sposób żywy i niemuzealny ożywić pamięć o eksperymencie Grotowskiego.

Organizując Konkurs, nie odwołujemy się bezpośrednio do estetyki i metod twórczych opracowanych przez Teatr 13 Rzędów i Teatr Laboratorium, choć oczywiście interesują nas inspirowane nimi działania. Chcielibyśmy, by Modelatornia w swoim zamyśle była azylem dla twórców poszukujących nowych języków, form i sposobów nawiązania dialogu z publicznością.

Szukamy ludzi, którzy potrafią spojrzeć z kierunków sztuk wizualnych, sound art-u, muzyki klasycznej, performance art, nowego dramatu, filmu, metody devised, a także wielu innych, aby wyciągnąć z tego spojrzenia wnioski dla sztuki teatralnej. Potrzebujemy do tego młodych artystów, otwartych na dialog, współtworzenie i krytykę, chętnych do poszerzania swoich i naszych horyzontów, wierzących w nieustające odnawianie się własnej metody twórczej. Partnerów w zbrodni zadanej przyzwyczajeniom, skostniałym formom i gnuśności tematów.


Norbert Rakowski

podpis Norbert Rakowski

6. Edycja

Kontynuując projekt MODELATORNIA w teatrze „wielu głosów, różnych spojrzeń”, chcemy w dalszym ciągu eksplorować potencjał pracy eksperymentalnej w obrębie instytucji. Jednocześnie liczymy na możliwość bliższego poznania nowego pokolenia osób twórczych, które pozwoli na pogłębioną wymianę myśli i doświadczeń.

FEJK I HEJT

Wraz z 6. edycją MODELATORNI Teatr Kochanowskiego wraca do idei Jerzego Grotowskiego z okresu „Sztuki jako wehikułu”, w której to sam twórca miał być rzeczywistym odbiorcą własnego dzieła. Zapraszamy osoby twórcze do złożenia projektów tygodniowej rezydencji odwołującej się do hasła „fejk i hejt”.

 

Regulamin konkursu 

Szukamy prac, które korespondują z tematem w szerokim wymiarze, mając nadzieję, że tak ogromne spektrum możliwości, pozostanie otwarte na doświadczenia szeroko pojętego eksperymentu.

WYNIKI

31 października bieżącego roku Komisja Konkursowa 6. edycji Konkursu na Projekt Teatralny Modelatornia w składzie: Norbert Rakowski (przewodniczący), Piotr Ratajczak, Judyta Paradzińska, Cecylia Caban, Maciej Omylak wyłoniła trzy projekty rezydencji, które odbędą się w teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu.

Zwycięskie prace to projekty Jana Hussakowskiego, Bartłomieja Kalinowskiego oraz Wery Makowskx. Efekty ich poszukiwań artystycznych będzie można zobaczyć w formie work-in-progress już pod koniec listopada.

Wera Makowskx będzie pracowała nad projektem „Algorytm Sacrum”, w którym przyglądać się będzie przenikaniu strefy sacrum ze strefą sztucznej inteligencji.

Bartłomiej Kalinowski, z projektem „(Idź) Wykop dół i krzycz do niego” zajmie się językiem, który w epoce postprawdy na nowe sposoby staje się narzędziem manipulacji podtrzymującym system władzy.

Z kolei Jan Hussakowski, w pracy „Człowiek 2.0. Teleturniej” zaprosi nas do rozmowy o inżynierii genetycznej gatunku ludzkiego, przyglądając się metodzie CRISPR/Cas.

Serdecznie gratulujemy i mamy nadzieję, że praca rezydencyjna wszystkich osób twórczych będzie obfitowała w ciekawe okrycia. Jednocześnie wszystkim osobom, które przesłały projekty rezydencji, dziękujemy za włożoną pracę oraz czas poświęcony na udział w Konkursie.

Kordian_Michal-Grocholski-6
Kordian_Michal-Grocholski-7

„PRZEDSTAWIENIE WYSOKIŃSKIEJ DO TEGO STOPNIA WYRAŹNIE, SUGESTYWNIE I PRZEKONUJĄCO ZWRACA NA TO UWAGĘ, ŻE ŚREDNIK MOŻNA BY TU ZASTĄPIĆ WYKRZYKNIKIEM. TEGO GŁOSU NIE POWINNIŚMY BOWIEM PRÓBOWAĆ NICZYM ZAGŁUSZYĆ”.

Kamil Bujny, teatrologia.pl