Nawiązując do tradycji poszukiwań teatralnych prowadzonych przez Jerzego Grotowskiego w Opolu w latach 1959–1964 , patrząc na jego dziedzictwo i pragnąc nowego i świeżego dialogu z publicznością, postanowiliśmy w sposób żywy i niemuzealny ożywić pamięć o eksperymencie Grotowskiego.
Organizując Konkurs, nie odwołujemy się bezpośrednio do estetyki i metod twórczych opracowanych przez Teatr 13 Rzędów i Teatr Laboratorium, choć oczywiście interesują nas inspirowane nimi działania. Chcielibyśmy, by Modelatornia w swoim zamyśle była azylem dla twórców poszukujących nowych języków, form i sposobów nawiązania dialogu z publicznością.
Szukamy ludzi, którzy potrafią spojrzeć z kierunków sztuk wizualnych, sound art-u, muzyki klasycznej, performance art, nowego dramatu, filmu, metody devised, a także wielu innych, aby wyciągnąć z tego spojrzenia wnioski dla sztuki teatralnej. Potrzebujemy do tego młodych artystów, otwartych na dialog, współtworzenie i krytykę, chętnych do poszerzania swoich i naszych horyzontów, wierzących w nieustające odnawianie się własnej metody twórczej. Partnerów w zbrodni zadanej przyzwyczajeniom, skostniałym formom i gnuśności tematów.
Norbert Rakowski
Kontynuując projekt MODELATORNIA w teatrze „wielu głosów, różnych spojrzeń”, chcemy w dalszym ciągu eksplorować potencjał pracy eksperymentalnej w obrębie instytucji. Jednocześnie liczymy na możliwość bliższego poznania nowego pokolenia osób twórczych, które pozwoli na pogłębioną wymianę myśli i doświadczeń.
Wraz z 6. edycją MODELATORNI Teatr Kochanowskiego wraca do idei Jerzego Grotowskiego z okresu „Sztuki jako wehikułu”, w której to sam twórca miał być rzeczywistym odbiorcą własnego dzieła. Zapraszamy osoby twórcze do złożenia projektów tygodniowej rezydencji odwołującej się do hasła „fejk i hejt”.
Szukamy prac, które korespondują z tematem w szerokim wymiarze, mając nadzieję, że tak ogromne spektrum możliwości, pozostanie otwarte na doświadczenia szeroko pojętego eksperymentu.
Kamil Bujny, teatrologia.pl